Kustantaja vai levy-yhtiö?

Punasävyinen kuva. Kustantaja vai levy-yhtiö? Blogiartikkelin pääkuva. Kitaransoittaja, jonka edessä nuottivihko ja kynä.

Moni musiikintekijä ja artisti pohtii samaa kysymystä: Mikä ero on
kustantajalla ja levy-yhtiöllä? Vaikka molemmat toimijat ovat
keskeisiä musiikkiteollisuudessa ja avainroolissa musiikkiuraa
miettiessä, niiden roolit ja vastuut poikkeavat merkittävästi toisistaan.

Missä tilanteessa sitten olla yhteydessä kustantajaan ja missä levy-yhtiöön?
Yksinkertainen jako on, että jos olet artisti, kontaktoi levy-yhtiötä. Jos taas teet biisejä, oikea osoite on kustantaja. Myös tekijänoikeuskorvauksissa pätee karrikoidusti sama jako: artistit saavat korvaukset Gramexilta ja tekijät Teostolta. Asiat eivät toki ole ihan näin mustavalkoisia, mutta tämä yksinkertainen jako auttaa ymmärtämään ja jatkamaan eteenpäin oikeampaan suuntaan. Yhteydenotto oikeaan tahoon voi avata ovia urallasi ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi musiikkiteollisuudessa.

Tässä blogissa avaan kustantajan roolia ja vinkkaan, miten lähestyä heitä musiikintekijänä. Olen työskennellyt musiikkialan järjestömaailmassa 15 vuotta ja siitä reilut yhdeksän vuotta musiikkikustantajien parissa.

Nainen istuu oranssilla nahkasohvalla ja soittaa kitaraa kuulokkeet päässä. Edessä on läppäri, taustalla taulu ja viherkasveja. Blogiartikkelikuva: Kustantaja vai levy-yhtiö
Kuva: Pexels, Karolina Grabowska

Kustantajat eli yhtiöt, jotka harjoittavat musiikinkustantamista, toimivat teosten, biisien parissa: sanoittamisen, säveltämisen ja tuottamisen. Levy-yhtiöt puolestaan operoivat äänitteiden parissa eli lähinnä julkaisevat niitä ja osallistuvat niiden kehittämiseen, saattavat kappaleet julkisuuteen ja huolehtivat markkinoinnista ja tiedotuksesta. Levy-yhtiö voi tarvittaessa hankkia artistille biisit, tuottajat, kannentekijät ja kaiken muun tarvittavan. Monet alkuvaiheessa olevat artistit kirjoittavat biisinsä itse, mutta toiminnan kehittyessä saattavat huomata tarvitsevansa ammatillista biisinkirjoitusapua, ja silloin kustantajan biisintekijät voivat astua kuvaan mukaan.

Kysymykseen, mitä kustantaja tekee, olen vastannut lukuisia kertoja ja oma nopea vastaukseni on ollut: ”kustantaja on biisikauppias”.

Kuva: Pexels, Tima Miroshnichenko

Kun HSL:n mainoksessa soi Averagekidluken versio Dingon Sinä ja minä -biisistä on sen hoitanut kustantaja. Tai kun LL Cool J samplaa 30 Decembers -biisillään suomalaisen Wigwam-yhtyeen Lucky Golden Stripes and Starpose -biisiä, on senkin takana kustantajan työ. TV-sarja Poromafian tunnusmusiikkina kuullaan Costeen ja Jeminan Hear Me Lord. Tämän mahdollisti kustantaja.

Esimerkkejä on lukuisia ja kuvio on selvä: mainostajat, tv-sarjan tuottajat, kansainväliset artistit etsivät koko ajan hyviä biisejä käyttöönsä. Biisien etsintä ilman mitään kontakteja saatikka löytyneiden biisien tekijöiden kontaktointi olisi totaalisen mahdoton tehtävä. Tässä kohtaa apuun on tullut biisien ja tekijöiden kustantaja. Molempiin suuntiin: kustantaja voi myös lähestyä kustannettujen biisien kanssa eri tahoja ja vinkata sopivista biiseistä erilaisiin hankkeisiin. Yksittäiseltä tekijältä tämä harvemmin onnistuu, mutta kustantajalla on kontaktit ja osaaminen ”kaupata teoksia”.

Iso osa kustantajan tehtävää on myös työtilaisuuksien mahdollistaminen. Kustantaja tuo yhteen erilaisia tekijöitä vaikkapa biisileireille. Esimerkiksi aiemmin mainitsemani Poromafian tunnusmusiikki syntyi musiikkialan ammattilaistapahtuma MusicXMediassa järjestetyssä Hittibiisi syntyy -workshopissa. Work shopiin kokoontui eri kustantajien tekijöitä, jotka synnyttivät musiikkia vuorokaudessa av-alan tarpeisiin ryhmissä eli ns. co-writingina.

Musiikkikustantajan ensisijaiset tehtävät ovat siis työtilaisuuksien hankkiminen tekijöille ja biisien kaupallisen käytön edistäminen. Tarkempia tietoja näistä
tehtävistä löydät esimerkiksi kustantajien kattojärjestön kotisivuilta.

Miten sitten löytää sopiva kustantaja, miten lähestyä kustantajaa?

Ammattimaisesti toimivia kustantajia on Suomessa nelisenkymmentä. Lisäksi monilla biisintekijöillä on omia yhtiöitä, jotka lähinnä huolehtivat heidän omista teoksistaan, eikä katalogiin useinkaan kuulu muiden tekijöiden teoksia.
Ammattimaista liiketoimintaa harjoittavat kustannusyhtiöt ovat lähes kaikki kattojärjestö Suomen Musiikkikustantajat ry:n jäseniä. Luettelon yhtiöistä, heidän edustamat genrensä ja mikä tärkeintä: yhteystiedot, löytyvät täältä.

Kun lähetät sähköpostia kustantajalle, huomioi seuraavat seikat:

  • lähetä linkki 1–2 biisiin, jotka mielestäsi parhaiten kuvaavat osaamistasi. Tarkasta huolella, että linkki on toimiva ja aukeaa ilman kirjautumista tai salasanaa.
  • Namedroppaile huolella! Oletko tehnyt yhteistyötä jonkun tunnetun tuottajan tai tekijän kanssa? Mainitse hänet viestissäsi. Oletko saanut palautetta joltain tunnetulta tuottajalta tai tekijältä? Mainitse tästäkin viestissäsi.
  • Kerro tavoitteesi ja kuvaile tulevaisuuden suunnitelmasi.
  • Lisää viestiin sometunnuksesi ja muut yhteystiedot, joista sinut varmasti tavoittaa.
  • Jää odottamaan.
  • Voit muistutella kustantajaa parikin kertaa: yhteydenottoja tulee paljon eikä niihin vastaamattomuus kerro, etteikö kustantaja olisi kiinnostunut biiseistäsi.

Minna Auvinen

Minna Auvinen on musiikkialan konkari, jolla on 15 vuoden kokemus järjestömaailmasta. Hän on mm. järjestänyt huippusuosittua TOP 20 Future Hitmakersia sen starttaamisesta 2016 lähtien.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneena medianomina Auvinen on tutkinut tekoälyn vaikutuksia musiikin tekemiseen ja tekijänoikeuksiin. Hänen opinnäytetyönsä pureutuu generatiivisen tekoälyn haasteisiin ja mahdollisuuksiin musiikkialalla. 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Miten biisiä promotaan?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top