Some-strategia ja 2020-luvun aloittava artisti
Sosiaalinen media tai tuttavallisemmin some on 2010- tai viimeistään 2020-luvun alun aikana hiljaa hivuttautunut meistä jokaisen arkeen ainakin jollain tasolla. YouTube, WhatsApp, Instagram, Facebook ja monet muut sosiaalisen median palvelut ovat varmasti käytössä useammalla ja harva voi kuvitella 2020-lukua ilman älylaitteita ja someja.
Sosiaalinen media on mullistanut monen ammattiryhmän elämää, myös artistien. Somessa pystyy markkinoimaan yrityksen osaamista ja sitä kautta saamaan asiakkaita. Aloittava artisti puolestaan voi markkinoida itseään ja saada faneja (seuraajia), jotka lisäävät artistin näkyvyyttä käymällä tykkäämässä, kommentoimassa, jakamassa ja kuuntelemassa artistin tuotantoa. Somen kautta artisti voi saada myös helpommin keikkoja, koska buukkarit voivat huomata artistin tekemän videon, tykästyä kuulemaansa ja tarjota keikkaa. Tämä siis voisi olla osa some-strategiaasi.
Yksi tili, jossa on kaikki mahdollinen? Vai kaksi erillistä tiliä?
Käytätkö sosiaalista mediaa yksityishenkilönä? Mahtavaa! Se on nimittäin ensimmäinen askel. Onko somessasi sekaisin musiikkiminääsi liittyviä postauksia, perhekuvia ja vaikka grillailuja kavereiden kanssa? Tilisi on varmaankin yksityinen, mikä on täysin luonnollista, koska tuskin haluat jakaa ihan kaikkia elämäsi hetkiä koko maailman kanssa.
Mitä jos musiikkiminäsi saisi oman tilin? Jakaisitko siellä enemmän musiikin tekoon liittyviä postauksia? Itseäni ainakin kiinnostaisi nähdä millaisia vaiheita artisti käy läpi, kun on ”synnyttämässä” uutta kappaletta. Ja kuten tiedetään, mikään ei synny tyhjästä, siksi seuraajia usein kiinnostaa kappaleiden taustalla oleva tarina. Voisit kertoa mikä tai kuka toimi kappaleesi inspiraationa, tietenkin kysymällä ensin lupa tiedon jakamiseen, jos tähän liittyy toinen henkilö. Tämäkin voi olla osa tiedostettua tai tiedostamatonta some-strategiaa.
Entä onko sinulla tai bändilläsi jo artistinimi? Olisi erittäin suotavaa, jos sosiaalisen median tilisi löytyisi artistinimellä, koska pahimmassa tapauksessa ihmiset eivät välttämättä löydä tiliäsi ja ajan kanssa unohtavat ikinä kuulleensa artistin tai bändin nimeä. Tähän väliin haluan nostaa esimerkin, miten EN halua, että sinulle käy. Kuvitellaan tilanne, että olet päässyt heittämään keikan, lämmittelemään yleisöä ennen illan pääartistia ja yleisö tykästyi kuulemiinsa kappaleisiin. Keikan jälkeen, joku haluaa löytää oikean sometilin, mutta ei löydä sitä, koska myös musiikkiin liittyvät postauksesi ovat henkilökohtaisella ”Matti Meikäläisen” tilillä. Ihminen turhautuu, jättää asian sikseen ja lopulta unohtaa koko asian.
Mitä hyötyä somesta on aloittavalle artistille?
Okei, sovitaan, että nyt olet luonut artistiminällesi oman somen, mitä seuraavaksi? Neuvoni on – rupea verkostoitumaan. Otetaan esimerkki. Olet kirjoittanut mielestäsi mahtavan kappaleen lyriikat, mutta sävellys vielä puuttuu. Sosiaalinen media on täynnä erilaisia ryhmiä, jotka helpottavat verkostoitumista ja oikeiden kontaktien löytymistä, esimerkiksi somesta voit löytää lyriikoillesi täydellisen säveltäjän. Myös Musiikkikadulla pystyy verkostoitumaan toisten kanssa, esimerkiksi Musiikkikadun etäyhteyksin järjestettävillä miiteillä, joita pidetään keskimäärin kerran kuukaudessa. Miiteille ovat tervetulleita kaikki musiikkialan ihmiset, jotka haluavat kertoa omista kokemuksistaan, kysyä toisilta neuvoa tai vain kuunnella mitä toisilla on kerrottavana tai kysyttävänä.
Älä epäröi kysyä neuvoa, joku toinen on varmasti jo pähkäillyt samojen ongelmien kanssa ja osaa joko auttaa suoralta kädeltä tai neuvoa kenen puoleen kääntyä. Sosiaalisen median alustat ovat siitä hienoja, että jos et jostain syystä uskalla kysyä neuvoa omalla profiililla, kysymyksen voi lähes poikkeuksetta esittää myös anonyymina.
Some on kaikkien saatavilla
Kun haastattelin Gilda Music Managementin Gilda Nevalaa (katso koko haastattelu täällä), hän totesi, että nykyään on todella vaikea päästä lehteen, ellei satu olemaan jo valmiiksi iso nimi. Sosiaalinen media on tätä päivää ja se on kaikkien saatavilla, riittää kun on toimiva internetyhteys ja päätelaite (esimerkiksi läppäri, tabletti tai älypuhelin). Nevala kertoi, että sosiaalista mediaa hyödyntämällä on ponnistanut moni artisti. Olisitko sinä seuraava?
”Mennä Tiktokkiin, tehdä hyviä videoita ja saada paljon seuraajia”, helpommin sanottu kuin tehty, eikö? Mikä kenenkin mielestä on hyvä, mihin riittää omat tietotekniset taidot, mistä aiheesta tekisi videon tai postauksen? Myönnetään, vaikeita kysymyksiä, joihin vastaus on – testaamalla mikä vetoaa juuri sinun yleisöösi ja mikä ei niinkään. Tässä tietenkin auttaa se, kun ymmärtää eri työkaluja ja osaa käyttää niitä. Entä jos oma osaaminen ei riitä? Siinä tapauksessa suosittelen harkitsemaan jonkun palkkaamista tehtävään, esimerkiksi pariksi päiväksi viikossa, joka voisi käyttää aikansa postausten/videoiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Käytätkö sinä aktiivisesti somea? Hyödynnätkö tai haluaisitko hyödyntää sosiaalista mediaa tulevaisuudessa enemmän? Kerro kokemuksistasi kommenteissa.
Musiikkikadun some- ja viestintäassistentti
Maria
Tekstin inspiraationa toimi haastattelu Gilda Music Managementin Gilda Nevalan kanssa. Katso koko haastattelu täällä.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös tämä Musiikkikadun verkkosivuilla julkaistu teksti: Miten saada keikkoja? 8 vinkkiä buukkaamiseen.