Miten saada keikkoja? -blogiartikkelin kuva. Nainen laulaa ja mies soittaa kitaraa.

Miten saada keikkoja? 8 vinkkiä buukkaamiseen

Tapahtuma- ja ravintolarajoituksia on purettu parin vuoden tauon jälkeen, ja olisit innoissasi lähdössä keikkailemaan. Mutta, miten saada keikkoja? Jos keikkojenbuukkaustaitosi ovat ruosteessa tai keikat loppuivat ennen kuin ehtivät kunnolla edes alkaa, tästä kirjoituksesta saat vinkkejä buukkaamiseen.

Miten saada keikkoja lisää?

Esiintyessäsi huomaat, että ihmiset eläytyvät musiikkiin. He ehkä laulavat mukana ja näet heidän tuntevan kappaleiden herättämiä tunteita. Onnistuneen keikan jälkeen saat aplodeja, ja jotkut tulevat henkilökohtaisesti kiittämään ja kertomaan, kuinka paljon tykkäsivät. Sellaisen keikan jälkeen tuntuu, että keikalle täytyy taas pian päästä uudelleen.

Miten saada keikkoja, jotka tuntuvat onnistuneilta? Tässä 8 vinkkiä:

1. Mieti, millaisiin tilaisuuksiin ja paikkoihin oma musiikkityylisi sopii

Jos laulat iskelmää, ei kannata ottaa yhteyttä rokkibaariin (ainakaan ihan ensimmäiseksi) –  tai jos esität räppiä, perinteinen tanssilava ei ole paras paikka aloittaa. No, kärjistin, mutta varmaan ymmärsit pointin. 😀

Liitutaululla lukee eri musiikki-genrejä

2. Tee lista kaikista mahdollisista sinulle sopivista esiintymispaikoista/tilaisuuksista

Täydennä listaa aina, kun huomaat uuden mahdollisuuden. Kun pidät silmät ja korvat auki, alat huomata niitä jatkuvasti lisää. Kysy vinkkejä ystäviltä, tutuilta ja yhteistyökumppaneilta. Yleensä ihmiset tykkäävät auttaa toisiaan.

3. Huolehdi, että sinulla on tarpeeksi laadukas video, jolla voit esitellä musiikkiasi

Keikkajärjestäjää kiinnnostaa, miltä musiikkisi kuulostaa ja miltä esiintymisesi näyttää. Ennen kuin otat yhteyttä esiintymispaikkaan tai tapahtumanjärjestäjään, huolehdi siitä, että sinulla on saatavilla tarpeeksi laadukas video, jossa sekä ääni, että kuva ovat edustavat. Hämärässä pubinnurkassa kuvattu rakeinen video, jossa esiintyjän ääni hukkuu yleisön ääniin, ei anna kovin hyvää kuvaa esityksestä. Satsaa ainakin jonkin verran aikaa ja/tai rahaa siihen, että sinulla on laadukas esittelyvideo.

4. Ota rohkeasti yhteyttä keikkapaikkaan tai tapahtumanjärjestäjään

Osaamisensa myyminen ei ole yleensä helppoa ennen kuin siitä on tehnyt itselleen rutiinia. Ota siis mahdollisimman usein yhteyttä eri keikkapaikkoihin ja/tai tapahtumanjärjestäjiin. Mitä enemmän yhteyksiä otat, sen helpommaksi uudet yhteydenotot tulevat.

Pyri siihen, että pääset henkilökohtaisesti keskustelemaan sinulle ennestään tuntemattoman tapahtumanjärjestäjän kanssa esim. puhelimessa tai, jos välimatka antaa myöden, käymällä paikan päällä. 

Kun ehdotat itseäsi esiintyjäksi, mieti miten keikan järjestäjä esiintymisestäsi hyötyy tai miten voisit auttaa häntä. Pidä tämä mielessäsi samalla, kun esittelet itseäsi ja osaamistasi. Jos pyrit saamaan keikan esimerkiksi ravintolaan, voit kertoa, että sinulla on faneja, jotka tulevat seuraamaan keikkaa. Näin autat ravintolaa saamaan asiakkaita. 

Muista keskustelussa ensisijaisesti kysellä ja kuunnella, mitä tarpeita tapahtumanjärjestäjällä on, ja kerro, miten voit näihin tarpeisiin vastata. Jos tuntuu, että et olekaan oikeanlainen esiintyjä kyseiseen tapahtumaan/paikkaan, voit kertoa senkin. Tapahtumien järjestäjät varmasti arvostavat sitä, että tiedät, mitä sinulla on tarjota ja, millaiseen paikkaan oma ohjelmistosi sopii.

Nainen puhuu iloisena puhelimessa

5. Ole esillä somessa ja teetä (tai tee itse) nettisivut

Lisäät luotettavuutta ja ammattimaisuutta sillä, että sinulla on omat -laadukkaat – artisti-/bändisivut netissä. Jaa linkkiä sivuillesi vasta, kun sivusto on riittävän valmis.  “Riittävän valmis” tarkoittaa, että sivut toimivat ja niillä on oikeat tiedot. Toki tietoja voi lisätä julkaisun jälkeenkin. Jos nettiosoitteesi takaa löytyy jonkin mallisivuston tietoja tai monet linkit eivät toimi, se antaa huolimattoman vaikutelman. 

Ole myös esillä somessa. Valitse somekanavat niin, että olet siellä missä yleisösi on. Joka kanavassa ei onneksi tarvitse näkyä. Moni artisti on sitä mieltä, että pelkät somekanavat riittävät. Siinä on kuitenkin riskinsä. Jos tietosi löytyvät vain somesta, ja tilisi kaapataan tai jostain syystä poistetaan, on sinut tai bändisi vaikea löytää.

Nettisivujen ja somekanavien lisäksi voit harkita käyntikorttien ja/tai esitteiden hankkimista. Joskus ne voivat olla juuri ‘se juttu’, joka saa sinut pysymään tapahtumanjärjestäjän mielessä. Saatat kohdata potentiaalisen yhteistyökumppanin missä tahansa, ja käyntikorttia on helppo tarjota keskustelun lomassa. Toiset ihmiset eivät välitä ottaa käyntikortteja tai esitteitä vastaan, kun ne “jäävät vain pyörimään jonnekin”, mutta sekään ei haittaa.  Pelkästään se, että mukanasi on käyntikortti, antaa heti ammattimaisen kuvan. Itse olen tilannut käyntikortteja Vistaprintistä. 

6. Luo profiili keikkapalveluihin

Keikkoja voi saada myös erilaisten keikkapalveluiden kautta. Tällaisia ovat esim. gikker.fi, buukkaa-bandi.fi ja venuu.fi. Osa näistä on artisteille ilmaisia ja toiset maksullisia. Tee profiilisi huolellisesti, niin saat varmemmin yhteydenottoja.

7. Ota yhteyttä ohjelmatoimistoihin 

Jokaisella ohjelmatoimistolla on omanlaisensa tyyli ja ne tarjoavat tietynlaisia esiintyjiä. Tutustu ensin ohjelmatoimiston rosteriin, eli siihen, millaisia muita esiintyjiä heillä on. Jos tuntuu, että sopisit joukkoon, ota yhteyttä. Huomaathan, että tässä vaiheessa sinulla kannattaa olla jo hyvälaatuiset promokuvat valmiina.

8. Järjestä keikka itse 

Voit järjestää keikan myös itse. Esimerkkinä kerron oman kokemukseni:

Lauluohjelmistoni on sellaista, että se ei oikein sovi baareihin tai pubeihin. Aluksi oli sellainen tunne, että en edes tiedä, mihin julkisiin tiloihin voisin esiintymistäni myydä. Niinpä päätin järjestää itse konsertin.

Varasin paikallisen kulttuuritalon juhlasalin, jota kaupunki vuokrasi todella edulliseen hintaan. Hankin pääsylippuja ja ostin muutamalla kympillä Teostolta tapahtumaluvan. Mainostin somessa ja tietenkin ystäville ja tutuille (ilman mainosrahaa) sekä menoinfo:fi:ssä. Ensimmäisessä tällaisessa konsertissa oli yleisöä parikymmentä henkilöä, toisessa kolmisenkymmentä ja kolmannessa jo 40 henkeä. Lipputulot eivät toki olleet huimat, mutta kulut tulivat katetuiksi ja joka kerralla sain uusia faneja.

Miten saada keikkoja, jos “kaikki on vielä tekemättä”?

Tällaisista vinkkilistoista saattaa helposti tulla tunne, että on vielä todella paljon asioita tekemättä (se video, nettisivut, käyntikortit, promokuvat ja mitä vielä…). Mistä ihmeestä oikein pitäisi aloittaa!? Voi tulla jopa ajatus, kannattaako aloittaa ollenkaan, kun “ei tästä mitään kuitenkaan tule”. 

Mutta ei hätää! Etene askel kerrallaan juuri sellaisella tahdilla kuin sinusta tuntuu hyvältä. Kaiken ei tarvitse olla valmista, kun aloitat. Pääasia on, että aloitat – soitat sen ensimmäisen puhelun jollekin tapahtumanjärjestäjälle. Älä lannistu, vaikka ensimmäisten yhteydenottojen tuloksena et saisi yhtään keikkaa. Seuraava puhelinsoitto tai tapaaminen voi poikia vaikka useamman. 

Jos sinulla on hyvä vinkki (tai useampikin) keikkojen varaamiseen, kerro kommenteissa. Ja sitten rohkeasti keikkoja buukkaamaan! 🙂

Musiikkikadun Mari

P.S. Idean tähän aiheeseen antoi torniolainen räppäri Vilu, joka lähetti Musiikkikadulle viestiä Instagramissa. Suuret kiitokset yhteydenotostasi! Seuraa Vilua instassa @officialvilu136

1 ajatus aiheesta “Miten saada keikkoja?”

  1. Hyvä aihe ja tärkeitä huomioita! Tähän vois lisätä erilaiset open stage klubit ja tapahtumat, joita on ainakin pääkaupunkiseudulla paljon. Toinen mikä kannattaa on esim yhteiskeikkojen järkkäminen. Mitä useampi yhtye/artisti sitä enemmän yleisöä ja asiakkaita baarille tai keikkapaikalle. Lisäksi oman setin ei tarvitse täyttää koko iltaa ja voi saada jop auusia faneja muita artisteja kunteemaan tulleista. Kaikki hyötyy winwin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.