Miten biisiä promotaan, nainen huutaa megafoniin

Miten biisiä promotaan? - 3 tärkeää vaihetta

Okei. Sulla on mielestäsi maailman huikein biisi. Se on todella hyvä alku. Oletko myös miettinyt, miten biisiä promotaan?

Vaikka usein tarkastellessamme tämän päivän musiikkiteollisuutta tuntuukin siltä, että painotus on enemmän artistin ja äänitteen tuotteistamisessa myyväksi paketiksi, niin lopulta kuitenkin kestävän menestyksen perusta on se hyvä musiikki. Saatuasi tehtyä biisistäsi korkealaatuisen, radioiden tekniset laatuvaatimukset täyttävän äänitallenteen, olet intoa puhkuen alkanut suunnitella tulevaa julkaisua. Tähän asti kaikki näyttää
hyvältä, mutta sitten koittaakin vaihe, jossa usein mennään kaarteesta vauhdilla metsään.

Niinpä niin: äkkiä vaan biisi digiputkeen ja peukalot hermostuksesta pyörien kotisohvalle odottelemaan, että valmis kappale putkahtaa ulos ja soi radioaalloilla, sillä tottahan moinen taidokas teos yleisönsä löytää ilman sen kummempaa säätämistä. Hehkutat kaikille kavereille somessa uutukaisen tulevaa laskettua aikaa, ja muistutat aika ajoin, että saavat olla onnellisia saadessaan olla sinun, tulevan supertähden kaverilistoilla. Kumma kyllä saat osaksesi lähinnä hymähtelyä ja hiljaisuutta, ja kun biisi sitten ilmestyy Spotifyyn, et lukuisista jaoistasi huolimatta vain näytä saavan sille striimejä. Innostus vaihtuu pettymykseksi ja hieno biisi hukkuu hiljaa huoaten digimaailman valtavaan äänitevirtaan. Mikä siis meni vikaan? Oletko muistanut biisin promoamisen?

Miten biisiä sitten promotaan?

Olet varmankin joskus kuullut puhuttavan musiikin promoamisesta, mutta miten biisiä promotaan. Ehkä ajattelit, että omassa somessa tehty aiheesta postaaminen olisi siihen sulle riittävä työkalu. Useimmiten kuitenkaan näin ei ole, vaikka Facekavereita ja Instaseuraajia paljon olisikin. Jotta musiikki saadaan oikean kohderyhmän eteen ja kuultavaksi on jouduttu tekemään hieman enemmän sekä ajatus- että kyynärpäätöitä asian eteen, ja lisäksi on tarvittu roppakaupalla onnea. Miten siis voisit tehdä paremmin, ja mitkä ovat hyviä työkaluja, kun haluat promota omaa musiikkiasi? Tässäpä vinkkejä, ja
puhun nyt ihan oman kokemuksen tuomalla rintaäänellä: Kun teet näin, homma voi jopa toimia.

1. Tuote on loppuun mietitty ja valmis myytäväksi

– Sisältö kunnossa
– Pakkaus asianmukainen
– Musiikkivideo ( ei pakollinen, mutta siitä on hyötyä)
– Promokuvat
– Promokirje
– Mahdolliset oheistuotteet
– Artistiprofiilien teko, tai jo olemassa olevien artistiprofiilien päivitys

Jo alussa kirjoitin, että ennen julkaisua sulla on oltava biisistäsi hyvälaatuinen, alan standardit täyttävä äänitiedosto. Tämä on kaiken ytimessä ja ennen kuin tämä on kunnossa, ei julkaisua kannata edes harkita. Kuorellakin on kuitenkin väliä. Julkaisun kansikuvaa, grafiikkaa, fontteja ja värejä valitessa kannattaa miettiä, sopiiko kannen antama ulkoinen fiilis itse musiikkiin tai kohdeyleisöösi. Jos vaikka biisisi on hempeän sorttista suomenkielistä iskelmää et ehkä halua laittaa kanteen lökäpöksyistä hiphopheeboa paksut kultaketjut ranteissa ja nilkoissa kultahammashymyään väläyttelemään. Tai jos musiikkisi kohderyhmänä ovat lapset, et luultavasti esittelisi kannessa tupakoivaa, raskaasti meikattua mimmiä mustissa vaatteissa. 

Jos tämä on ensimmäinen julkaisusi, mutta tiedät tai uskot, ettei se jää viimeiseksi, kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota vaikkapa mainitsemiini väreihin ja fontteihin. Koskaan ei ole liian aikaista miettiä juttuja, mistä sut muistetaan ja tunnistetaan – musiikin lisäksi tietenkin. Tällainen voi olla myös vaikkapa logo, joka toistuu sitten kaikissa tuotteissa. Tästä hyvä esimerkki on
lähes kaikkien musadiggareiden tunnistama H.I.M.- yhtyeen Heartagram- logo. Lisäksi auttaa, jos sulla on itsestäsi kunnolliset, tarkoitukseen sopivat promokuvat. Näitä voit käyttää moneen tarkoitukseen, aina promokirjeestä julisteeseen tai oheistuotteisiin asti, joten hyviin kuviin kannattaa panostaa. Musiikkivideo tai vetävän näköiset oheistuotteet eivät ole pakollisia, mutta näistä on biisisi markkinoinnissa paljon apua.

2. Ennen julkaisua

Jo julkaisun lähestyessä on hyvä tehdä muutama asia:

Spotify pitchaaminen eli biisin tarjoaminen Spotifyn kuratoiduille soittolistoille

Spotify For Artists- sovelluksessa voit tarjota uutta julkaisuasi soittolistojen toimittajille kuultavaksi.
Biisin saaminen Spotifyn virallisille soittolistoille tai vähintäänkin Release Radariin (uutuuslista, joka
perustuu kuuntelijan aiempiin valintoihin ja seurattaviin artisteihin) auttaa löytämään uusia kuuntelijoita ja saamaan kappaleelle enemmän striimejä. 

Spotify tarjoaa artisteille suunatussa palvelussaan myös erilaisia kampanjoita, kuten mahdollisuuden
tarjota kuuntelijoille säästää linkin julkaisuun jo ennen ilmestymistä. Spotify-profiilin kylkeen voi
luoda myös Shopify- kaupan oheistuotteiden myyntiä varten.

 

Promomateriaalin lähetys sopiville kohderyhmille

Promomateriaalia voi olla monen tyylistä. Yksinkertaisimmillaan se on sähköposti, joka sisältää
esittelykirjeen, jossa on tietoa artistista, sekä linkit someprofiileihin, ja liitteenä MP3- tiedosto julkaistavasta kappaleesta. Jos julkaisusi ilmestyy myös fyysisessä muodossa, saatat haluta lähettää postitse tai jopa toimittaa henkilkohtaisesti vieden vastaanottajille näytekappaleen saatekirjeellä. Mieti, kenelle ja millaiselle yleisölle kappaleesi voisi toimia, ja valitse vastaanottajat sen mukaan.

  •  Radiot
  • Mediajulkaisut (musiikkilehdet, musiikkiblogit, paikallismediasi jne.)
  •  Arvostelijat
  •  Keikkabuukkarit
  •  Halutessasi myös levy-yhtiöt ja moninaiset tahot jotka ostavat musiikkia elokuviin, tv-
    sarjoihin tai mainontaan jne…

Sosiaalisen median artistiprofiilit aktiivisiksi

Ai niin – sillä sosiaalisella mediallakin on kuitenkin nykypäivänä väliä. Ollakseen uskottava, artisti
tarvitsee nykypäivänä aktiivisen somen. Nyt puhun nimenomaan artistiprofiileista (Youtube, Spotify,
Instagram, Facbook, TikTok… You name it!) ja artistiprofiilisi eri palvelimilla on hyvä päivittää ja yhdenmukaistaa säännöllisesti ajankohtaisin kuvin ja kuulumisin.
Ennen uutta julkaisua kiinnostavia postauksia voi tehdä vaikkapa studiosessioista tai musavideon kuvauksista, voi tehdä livestream- esiintymisiä tai järjestää kyselyjä tai arvontoja. Pääasia on, että sisältö pysyy elävänä ja mielenkiintoisena ja (taas kerran) sopivana sun kohdeyleisölle. Somekanavat tarjoavat myös mahdollisuuden maksullisiin mainoksiin, jotka oikein kohdennettuina voivat ihan pikkurahalla tuoda sivullesi lisää seuraajia ja liikennettä.

3. Julkaisupäivä koittaa

Nyt on sitten tullut se kauan odotettu päivä, ja äänekäs lapsemme syntyy maailman tietoisuuteen.
Julkaisun kansikuva koristaa kaikkia someprofiilejasi, seuraajaluvut ovat kasvaneet ja sivuilla käy
pöhinä. Biisisi on päässyt radiosoittoon ja saanut palautetta arvostelijoilta.

Jos olet tehnyt kaiken, tai edes suurimman osan siitä, mistä yllä kirjoitin, pitäisi tässä vaiheessa olla
hetki aikaa hengähtää ja nauttia raskaan työnteon tuloksista. Saatuasi hetken nauttia tähtipölyn
huumaavasta vaikutuksesta, pitää hommaa kuitenkin jaksaa jatkaa. Jos olet saanut tekemälläsi työllä
tulosta voit kruisailla kevyesti samaan suuntaan, mutta älä kuitenkaan unohda vilkaista välillä sivuille
ja takapeiliin. Hiljentyminen artistisivulla voi nopeasti johtaa täydelliseen hiipumiseen ja siksi onkin
seurattava tarkasti, mitä tapahtuu. Saitko kaikkiin promokirjeisiisi vastauksen? Jos et, voit koettaa lähettää materiaalin vielä uudelleen niille vastaanottajille, jotka eivät ekalla kerralla reagoineet. Esimerkiksi radioasemat ja
mediajulkaisut saavat usein todella paljon postia, ja siksi heiltä voi mennä monia ohikin.

Kun prosessin kerran hoitaa kunnolla maaliin, tulee promoamisesta julkaisuun automaattisesti liittyvää rutiinia, joka helpottuu kerta kerralta. Jos tämä kaikki tuntuu kuitenkin liian työläältä, voi olla hyvä harkita avun pyytämistä näppärältä kaverilta tai miettiä ulkopuolisen palveluntarjoajan apuun investoimista. Alan toimijoita on jo Suomessa paljon, eivätkä promokamppanjat välttämättä maksa niin paljon kuin voisi kuvitella.
Promoamisen maailma on useimmille meistä uusille alalle tulijoista melkoinen labyrintti. 

Toivottavasti olet saanut kirjoituksestani vinkkejä, joista on sinulle apua ja iloa tulevaisuudessa.

ONNEA MATKAAN!

Krissi

Sinua saattaa kiinnostaa myös artikkeli: Miten menestyä musiikkialalla

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *